چه دروسی را بیشتر بخوانیم | دبیرستان رستا

چه دروسی را بیشتر بخوانیم

خواب،تمرکز، بی دقتی، تکنیک‌های افزایش سرعت ،مدیریت زمان ،مدیریت زمان، مهارت آزمون، چه دروسی را بیشتر بخوانیم، روش مطالعه دروس اختصاصی، عوامل موثر در اجرای برنامه،دبیرستان غیر دولتی رستا،لنگرود، کنکور1400 ، مقدمات مطالعه

چه دروسی را بیشتر بخوانیم؟

این سؤال که چه دروسی را بیشتر بخوانیم پاسخ مشخصی ندارد، علت این است که در افراد مختلف با توجه به نقاط ضعف و قوت آن پاسخ این سؤال متفاوت خواهد بود. به همین علت بحثی تحت عنوان دروس محوری مطرح می‌شود. دروس محوری دروسی هستند که مطالعه آن‌ها برای هر فرد اهمیت بیشتری در کسب نتیجه بهتر دارد. شاید برای شما سؤال باشد که کدام‌یک از دروس برای شما دروس محوری محسوب می‌شوند. بامطالعه این مقاله در پایان می‌توانید به‌سادگی دروس محوری خودتان را مشخص نمایید. یکی از تفکرات غلطی که متأسفانه بین دانش آموزان رایج شده این است که برای دروسی که در آن‌ها قوی هستند، زمان کمتری صرف کنند و وقت خود را بر روی دروس دیگر که تسلط کمتری دارند بگذارند. این تفکر رایج کاملاً غلط است زیرا در تمامی کنکورها و همین‌طور کنکور سراسری نمره تراز موردبررسی قرار می‌گیرید و درصد صد یا نزدیک به آن در بالا بردن نمره تراز بسیار مؤثر است. پس به‌عنوان اولین نکته، سعی کنید اگر در درسی قوی هستید آن را بیشتر بخوانید تا درصد خود را به صد نزدیک‌تر کنید. نکته‌ی دیگر قابل‌توجه این است که گاهی برخی از دانش آموزان دروسی را که در آن‌ها ضعیف‌تر هستند، یا علاقه ندارند رها می‌کنند و زمان آن را بین دروس دیگر تقسیم می‌کنند. فراموش نکنید همان‌گونه که درصدهای بالا در تراز شما تأثیر مثبت دارند، کسب درصد پایین و به‌خصوص زیر میانگین، تأثیر بسیار زیادی در کاهش نمره تراز شما خواهد داشت. پس به این نکته توجه کنید که به‌هیچ‌عنوان نباید درسی را رها کنید و لازم است تا همه‌ی دروس را بخوانید. البته این قاعده برای درسی مانند زمین‌شناسی متفاوت است زیرا کسانی که در رشته تجربی قصد قبولی در رشته‌های زیرگروه یک را دارند، لازم نیست زمان زیادی را برای خواندن درس زمین‌شناسی صرف کنند و پیشنهاد می‌کنیم خواندن این درس را به بعد از عید موکول نمایند. برای آنکه بتوانید دروس محوری خود را مشخص کنید، لازم است تا طبقه‌بندی منظمی را به شرح زیر انجام دهید. در این طبقه‌بندی برای هرکدام از دروسی که قوی و ضعیف هستید، حداکثر دو مورد را یادداشت نمایید. همچنین دروسی که در کنکور میانگین پاسخ‌گویی پایینی دارند نیز یادداشت کنید. هر یک از دروس که در این سه‌طبقه مشترک باشد دروس محوری شما خواهد بود. توجه کنید که دروسی که در کنکور میانگین پایینی دارند می‌تواند پله صعودی برای شما باشد و رتبه شما را به مقدار زیادی جابه‌جا کنند. در زیر یک نمونه از روش انتخاب دروس محوری را برایتان آورده‌ایم.

الف) دروس قوی: زیست / ادبیات

ب) دروس ضعیف: زبان/ ریاضی

ج) دروسی که میانگین پایین دارند: ریاضی/ عربی

درس محوری این دانش‌آموز ریاضی می‌باشد.

در اینجا ذکر یک نکته حائز اهمیت است و آن تفکیک میان دروس محوری و دروس مهم است. دروس مهم همان دروسی هستند که در کنکور ضرایب بالایی را به خود اختصاص می‌دهند مانند درس زیست و شیمی در گروه تجربی و یا درس ریاضی و فیزیک در گروه ریاضی، درحالی‌که دروس محوری با روش گفته‌شده در بالا مشخص می‌شوند و باید در کنار دروس مهم، به تعداد دفعات بیشتری در برنامه ساعتی  دانش‌آموز قرار گیرند.توجه به چند نکته در انتخاب دروس محوری ضروری است. اول اینکه ممکن است دروس محوری شما دو درس باشد یا اینکه شما بین الف ب و ج درس مشترکی پیدا نکنید. اگر این اتفاق افتاد در دروسی که میانگین پایین دارند نام دروس زبان و فیزیک را نیز بنویسید این چهار درس یعنی ریاضی، فیزیک، عربی و زبان میانگین پایینی در بین دروس دیگر دارند. در صورت انجام این کار اگر بازهم اشتراک نداشتید دروسی را انتخاب کنید که در بین دروس قوی و ضعیف شما پایین‌ترین میانگین را دارند.