مراحل صحیح مطالعه | دبیرستان رستا

مراحل صحیح مطالعه

خواب،تمرکز، بی دقتی، تکنیک‌های افزایش سرعت ،مدیریت زمان ،مدیریت زمان، مهارت آزمون، چه دروسی را بیشتر بخوانیم، روش مطالعه دروس اختصاصی، عوامل موثر در اجرای برنامه،دبیرستان غیر دولتی رستا،لنگرود، کنکور1400 ، مقدمات مطالعه

مراحل صحیح مطالعه

اولین گام برای یادگیری این است که بدانید شیوه صحیح مطالعه به چه صورت می‌باشد. ممکن است شما بهترین برنامه را برای خود ریخته باشید، اما عدم مطالعه صحیح سبب می‌شود تا نتیجه دلخواه خود را به دست نیاورده و عملاً از زمانی که صرف مطالعه می‌کنید استفاده کافی و درست نداشته باشید. یک مطالعه صحیح برای هر درس، شامل سه مرحله می‌باشد:

– خواندن جزوه کلاسی (درصورتی‌که جزوه مناسب ندارید از درس‌نامه کتاب‌های کمک‌آموزشی استفاده کنید)

– مطالعه متن کتاب درسی و حل تمرینات آن

– زدن تست

در ابتدا برای مطالعه هر درس به جزوه خود مراجعه کرده و مطالب آن را با روش‌های آموزش داده‌شده در مقالات شیوه مطالعه دروس خواندنی و تحلیلی، مطالعه کنید. بعد از مطالعه دقیق جزوه به سراغ کتاب درسی بروید و متن آن را مطالعه کرده و تمام تمرین‌های کتاب درسی را حل کنید. پس‌ازاین دو مرحله به زدن تست بپردازید. به دو نکته دقت کنید اول اینکه هنگامی‌که زمان مطالعه درسی تمام می‌شود هر بخشی از مطلب که هستید باید آن را رها کنید و کتاب را ببندید. و به سراغ درسی که  در زمان مطالعه بعدی مشخص کرده‌اید بروید. به‌هیچ‌عنوان وسواس در تمام کردن مبحث نداشته باشید. نکته بسیار مهم دیگر این است که باید بدانید  زمانی که باید به هرکدام از مراحل سه‌گانه بالا اختصاص دهید در دروس مختلف متفاوت است. به‌عنوان‌مثال در درسی همانند زیست بیش از ۷۰ درصد زمان شما به مطالعه کتاب و جزوه اختصاص می‌یابد و تنها ۳۰ درصد زمان خود را باید به تست زدن بپردازید. اما در دروس تحلیلی همچون ریاضی این قاعده برعکس بوده و باید بیشتر زمان شما به زدن تست و حل تمرین اختصاص داده شود.

فراموش نکنید که برنامه حجمی مشخص می‌کند که شما مطابق با برنامه ساعتی خود در هرروز باید چه مباحثی را مطالعه کنید. اما رعایت نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

دقت داشته باشید، درسی را که دبیر به شما داده است در اولویت اول قرار دهید و ابتدا تمریناتی که دبیرتان به شما داده است را انجام دهید.

  • تمام تلاشتان را بکنید که با رعایت برنامه حجمی به بودجه‌بندی آزمون‌های آزمایشی برسید.
  • برنامه تعیین‌شده توسط مشاور خود را انجام دهید. بهترین برنامه، برنامه‌ای است که با توجه به وضعیت درسی و توانایی‌های دانش‌آموز چیده شده باشد.

_چگونه یک خلاصه نویسی خوب داشته باشیم ⁉️

خلاصه نویسی مرحله چهارم در فرآیند مطالعه است یعنی پس از مطالعه جزوه، کتاب درسی و تست زدن باید انجام شود. خلاصه نویسی تنها برای دروس تحلیلی استفاده می شود و یکی از مشکلات اکثر دانش آموزان این است که به اشتباه برای دروس خواندنی اقدام به خلاصه نویسی می کنند، که این کار هم زمان زیادی خواهد گرفت و هم خلاصه ها حجم زیادی پیدا خواهند کرد. خلاصه نویسی به افزایش تمرکز و دقت، افزایش یادگیری، کاهش حجم مطالب، مرور آسان تر و بیشتر و افزایش قدرت حافظه کمک می کند. یک خلاصه خوب نوشته نیست. خلاصه باید کم حجم باشد، حاوی همه نکات مهم نباشد و از علائم و نمودارهای درختی در آن استفاده شود. اینکه از چه علائمی استفاده می کنید، کاملا به خلاقیت شما بستگی دارد. خلاصه های پراکنده در یک درس، ارزش زیادی ندارند و کمکی به شما نخواهند کرد. پس بهتر است به طور منظم خلاصه برداری را انجام دهید و آن ها را تجمیع کنید تا مجموعه مطالب گردآوری شده از یک درس، به صورت یک خلاصه کامل و قابل استفاده باشد.

✅قاعده کلی: اگر شک کردید نکته ای را در خلاصه های خود بنویسید یا نه، آن نکته را ننویسید.

 

✅حاشیه نویسی و برجسته سازی چیست ⁉️

حاشیه نویسی و برجسته سازی نیز همانند خلاصه نویسی مرحله چهارم از فرآیند مطالعه می باشند. پس از مطالعه جزوه و کتاب و زدن تست هر مبحث، در دروس خواندنی در کتاب درسی و یا جزوه از حاشیه نویسی به صورت نمودارهای درختی، و برجسته سازی مطالب مهم و فرار از طریق خط کشیدن زیر آن ها استفاده می کنیم. به جای خط کشیدن زیر جملات مهم بهتر است دور کلمات کلیدی خط بکشید تا با دیدن آن ها کل مفهوم جمله را متوجه شوید. برجسته سازی و علامت گذاری کتاب ها، روش بسیار موثری برای افزایش تمرکز و دقت هستند. این کار شما را نسبت به خواندن عادی بسیار فعال تر و تیزتر می کند. توجه داشته باشید که مقدار حاشیه نویسی و برجسته سازی نباید بیشتر از ۳۰ درصد حجم کل مطالب باشد.

 

مارک دار کردن تست ها

پس از مطالعه جزوه و کتاب درسی شما وارد مرحله تست زدن می شوید. تکنیک مورد استفاده به هنگام تست زدن، مارک دار کردن تست های خوب می باشد.
فراموش نکنید به هنگام تست زدن، در کتاب تست حق نوشتن هیچ نکته ای را ندارید و کتاب تست شما باید تمیز و سفید باشد. تنها اجازه دارید به منظور مارک دار کردن تست ها در کنار شماره برخی از آن ها تیک بزنید.
چه تست هایی باید مارک دار شوند؟ تست هایی را باید مارک دار کنید که یا جنبه عمومی و تکرار شونده داشته باشند و با مرور آن ها کل مبحث دوره شود و یا دارای نکته آموزشی جالبی باشند. بنابراین از مارک دار کردن تست هایی که بیش از حد استاندارد سخت هستند و یا به علت بی دقتی آن ها را غلط زده اید خودداری کنید.
قاعده کلی: اگر شک کردید تستی را مارک دار کنید یا نه، آن تست را مارک دار نکنید. همچنین تعداد تستی که می تواند در یک مبحث مارک دار شود حداکثر ۳۰ درصد تعداد کل تست های آن مبحث می باشد.
مارک دار کردن تست ها به شما کمک می کند تا در دفعات بعدی مطالعه هر مبحث به خصوص در روزهای قبل از آزمون ها، ایام عید و دوران جمع بندی، دیگر نیازی به زدن مجدد همه تست ها نباشد و با مرور تست های مارک دار کل مطالب یک مبحث برای شما دوره شود.