عوامل موثر در اجرای برنامه | دبیرستان رستا

عوامل موثر در اجرای برنامه

خواب،تمرکز، بی دقتی، تکنیک‌های افزایش سرعت ،مدیریت زمان ،مدیریت زمان، مهارت آزمون، چه دروسی را بیشتر بخوانیم، روش مطالعه دروس اختصاصی، عوامل موثر در اجرای برنامه،دبیرستان غیر دولتی رستا،لنگرود، کنکور1400 ، مقدمات مطالعه

عوامل موثر در اجرا کردن برنامه

همیشه در اولین جلسه مشاوره فردی، بعد از نوشتن برنامه آن را مچاله می‌کنیم تا به دانش آموزان این نکته را متذکر شویم که این برگه به‌تنهایی ارزشی ندارد و کاغذی بیش نیست. این کاغذ زمانی باارزش می‌شود که برنامه نوشته‌شده در آن رعایت شود و به آن اهمیت داده شود. عوامل زیادی هستند که به شما در این راه کمک می‌کنند که در این مقاله قصد داریم مهم‌ترین آن‌ها را برایتان بازگو کنیم. ابتدا لازم است بدانید که داشتن یک برنامه‌ی خوب به‌تنهایی سبب موفقیت شما نمی‌شود بلکه عوامل درونی و بیرونی باید انگیزه کافی را برای رعایت کردن این برنامه در شما به وجود آورند. این عوامل را می‌توان تحت عنوان اصول جو یادکرد.

اولین و مهم‌ترین عامل درونی برای پایبند بودن به برنامه انگیزه و هدف است. انگیزه قوی‌ترین نیروی محرکه برای هر انسانی می‌باشد. اغلب دانش آموزان ذهنیت غلطی راجع به توانایی‌های خود دارند و بافکرهای منفی ذهن خود را پر می‌کنند. سعی کنید این فکرهای سمی را از خود دور کنید و به‌جای گفتن جملات منفی از عبارات مثبت استفاده کنید و با خود بگویید اگر من نتوانم پس چه کسی می‌تواند این کار را انجام دهد. فراموش نکنید که داشتن هدف باعث می‌شود انگیزه کافی برای درس خواندن را داشته باشید. برای داشتن هدف و ایجاد انگیزه لازم است دو کار را انجام دهید تعدادی برگه بردارید و سعی کنید اهداف خود را در آن بنویسید هر هدفی که برای آینده دارید و هر جایگاهی که در ذهنتان است مانند موقعیت شغلی، درامد، ماشین دلخواه و …

اهداف شما ممکن است بیش از چند سطر نشود نگران نباشید و به‌مرور برگه‌ها را پرکنید. هر شب قبل خواب در آن برگه از اهدافتان بگویید.

نوشتن اهداف به‌تنهایی کافی نیست، تجسم اهداف گام مهم دیگری است که بسیار مؤثر می‌باشد. سعی کنید هر صبح قبل از شروع درس به مدت ۵ دقیقه اهداف خود را تجسم کنید. نکته‌ای که وجود دارد این است که نباید این زمان بیشتر شود و دائم در آرزوهایتان غرق شوید و برای خود دغدغه ذهنی ایجاد کنید. همان‌طور که در مقالات دیگر به آن اشاره‌شده، دغدغه ذهنی یکی از آفات مطالعه می‌باشد.

مشاوره اولین عامل بیرونی در موفقیت می‌باشد و باعث می‌شود دچار انحراف مطالعاتی نشوید. حضور مشاور سبب می‌شود که اگر انرژی و انگیزه‌تان در طی سال افت کرد با استفاده از راهنمایی‌های مشاور باانرژی بیشتری به مسیر درست بازگردید.

از دیگر عوامل بیرونی که سبب پایبندی شما به برنامه‌تان می‌شود، دادن گزارش کار به مشاور می‌باشد. اینکه احساس کنید یک نفر هست که بر کمیت و کیفیت کار شما نظارت دارد و در صورت کوتاهی کردن شما، شمارا بازخواست می‌کند باعث می‌شود که شما تلاشتان را بیشتر کنید.

عامل بعدی رفتن به کتابخانه می‌باشد. البته فراموش نکنید که تأکید ما بر این است که تا جای ممکن در خانه درس بخوانید اما به فارغ‌التحصیلان پیشنهاد می‌کنیم هفته‌ای یک یا دو روز به کتابخانه بروند تا در محیط و جو درس خواندن قرار بگیرند. ولی توجه کنید که کتاب‌خانه نباید به محیطی برای تعامل با افراد و دوستانتان تبدیل شود. علاوه بر کتابخانه به فارغ‌التحصیلان پیشنهاد می‌کنیم تا در صورت نیاز برای یک تا دو درس به کلاس بروند، تا در فضا و جو درس خواندن قرار گیرند.

شاید به‌جرئت بتوان گفت، یکی از مهم‌ترین عوامل پایبندی به برنامه، شرکت در آزمون‌های آزمایشی می‌باشد که نقش مهمی را در نوشتن برنامه حجمی دارد. در انتخاب آزمون آزمایشی خود به موارد زیر توجه کنید:

آزمونی را انتخاب کنید که جامعه آماری بالایی را نسبت به سایر آزمون‌ها داشته باشد و بودجه‌بندی نسبتاً منطقی و خوبی را دارا باشد که از آن بتوانید در برنامه حجمی خود بهترین استفاده را داشته باشید. همین‌طور دقت کنید که فاصله بین آزمون‌ها زیاد نباشد.

برای پایبندی بیشتر به برنامه، سعی کنید تا با یک دوست درس‌خوان‌تر از خودتان تعامل کنید. این موضوع سبب تقویت انگیزه و انرژی در شما می‌شود. البته توصیه می‌کنیم باکسی تعامل داشته باشید که هم رشته خود شما نباشد تا این تعامل سبب ایجاد رقابت منفی نشود. منظور از تعامل با یکدیگر باهم درس خواندن نیست زیرا توانایی‌ها و نقاط ضعف و قوت هر کس فرق دارد. البته فراموش نکنید که رقابت سالم یکی از بهترین عوامل در موفقیت افراد می‌باشد و سبب پیشرفت فرد می‌شود.

رقابت با خویشتن عاملی است که می‌تواند شمارا روزبه‌روز ارتقا دهد و سبب پیشرفت شما شود. برای این کار می‌توانید از دفتر برنامه‌ریزی خود کمک بگیرید و سعی کنید هر هفته دفتر برنامه‌ریزی خود را با هفته قبل مقایسه کنید. به‌طور مثال سعی کنید ۱۵ دقیقه درس خواندن را زودتر شروع کنید یا  کیفیت مطالعه خود را بالا ببرید. با این روش کم‌کم و آرام در طی سال شاهد تغییرات زیادی در خود خواهید شد.

به‌عنوان آخرین نکته، فراموش نکنید که بزرگ‌ترین رقیب هر انسانی خود اوست سعی کنید هرروز از روز قبل بهتر و کامل‌تر باشید.