علت فراموشی واژگان زبان های بیگانه... | دبیرستان رستا

علت فراموشی واژگان زبان های بیگانه…

💢علت فراموشی واژگان زبان های بیگانه

➕ به نظر می رسد که واژگان متداول زبان مادری، در محدوده ی کارکرد طبیعی قوای ذهنی ما، در برابر فراموشی در امان هستند. ولی می دانیم در مورد کلمات مربوط به یک زبان خارجی، مسئله متفاوت است. ما هنگام تکلم به یک زبان بیگانه، در جزء جزء سخن خود، برای فراموشی آمادگی داریم و اگر مرتبا از یک زبان خارجی استفاده نکنیم، پریشانی عملکرد در درجه ی اول به وضع سلامتی و مقدار خستگی ما بستگی دارد.

📌روانشناسی فراموشی، زیگموند فروید، ص 17

✍️چند نکته در تفسیر دیدگاه فوق:

اول ما به علت تکرار واژگان زبان مادری از کودکی، این زبان را تا پایان عمر به خوبی به یاد داریم چون اولا مرتب تکرار شده است و دوما از کودکی که بهترین زمان یادگیری است در ذهن ما قرار گرفته است. اما همین زبان مادری هم برای تسلط کامل بر تمامی یا بخش زیادی از واژگان آن، جمله پردازی صحیح و به طور کلی سخنرانی زیبا و مسلط، نیاز به تمرین و تکرار دارد.

دوم فراموشی زبان بیگانه کاملا طبیعی است و برای فراموش نکردن آن باید مرتب تمرین شود در غیر اینصورت حتما فراموش خواهد شد و قرار نیست مانند زبان مادری تا پایان عمر در حافظه ی ما بماند.

سوم پریشانی و گم کردن مطالب در حافظه و به عبارت دیگر عدم تمرکز و توجه در زمان یاداوری یک زبان بیگانه(یا هر مطلب دیگری در حافظه) در درجه اول به وضع جسمانی ما و سرحال بودن یا بیمار نبودن و نیز میزان خستگی و استراحت در طول روز بستگی دارد نه علل و عوامل ذهنی.


🎯روانشناس بالینی ، یاسمن جعفری
دبیرستان غیردولتی دختـرانه رستــــــــــا